ریسپانسیو چیست : حتما تابحال با این موضوع روبرو شده اید که وقتی با موبایل یا تبلت خود در حال وبگردی هستید با صفحاتی مواجه شوید که از لحاظ سایز و اندازه با موبایل یا تبلت شما همخوانی نداشته باشند و برای دیدن مطلب یا لینک مورد نظر مادام عملیات zoom in و zoom out کنید
این وبلاگ ها از تکنولوژی ریسپانسیو بهره نمی برد
درابتدا برای حل مشکل نمایش بهینه سایت در رزولوشن های متفاوت، طراحان اقدام به ایجاد قالب های مختلف برای رزولوشن های مختلف نمودند،
این روش علاوه بر اینکه برای کاربران به جهت طراحی قالب بسیار پر هزینه بود ایرادات دیگری نیز داشت،
از جمله اینکه اگر در آینده وسیله جدیدی به بازار ارائه و همه گیر می شد، باز هم می بایست هزینه ی مازادی برای ساپورت این سیستم جدید پرداخت می گردید و همچنین به سئو و رنکیگ سایت بسیار آسیب می زد.
بهترین راه برای حل این مشکل استفاده از متدهای ریسپانسیو است که با ساختن یک قالب واکنش گرا، سایت نسبت به هر رزولوشنی با دستگاه تطبیق داده می شود و نیازی به طراحی چندین قالب برای یک سایت نیست.
طراحی ریسپانسیو به این شکل عمل می نماید که سایت را برای ابعاد مختلف و متعارف گوشی های همراه و تبلت ها هماهنگ می کند
و شما با تغییر سایز صفحه شاهد خواهید بود که فونت ها و لینک ها کاملا در سایز مناسب خودشان قرار دارند و شما به راحتی آنها را می بینید و دیگر هیچ zoom in و zoom out در کار نیست
طراحی ریسپانسیو چیست؟
طراحی ریسپانسیو یک روش یا رویکرد است که طراح بر مبنای آن صفحه را به نحوی طراحی میکند که با دستگاهی که در آن نمایش داده میشود تطبیق پیدا میکند.
در این روش، طراحی و توسعه به گونهای انجام میگیرد که بهترین تجربه برای کاربران دستگاههای مختلف رقم زده شود.
در طراحی ریسپانسیو از ترکیبی از تصاویر، گریدها (Grid) و طرحهای انعطافپذیر در کنار کاربرد منطقی و زیرکانه CSS استفاده میشود.
در این حالت با تغییر محیط کاربری از وضعیت لپتاپ به گوشی هوشمند، وبسایت به سرعت با اندازه و رزولوشن صفحه و همچنین میزان پشتیبانی دستگاه مورد نظر از اسکریپتهای مختلف تطبیق پیدا میکند.
طبیعتاً فناوری لازم برای واکنش خودکار به درخواست کاربر باید در سایت و مرورگر کاربر وجود داشته باشد.
در نهایت، از طریق این روش نیاز به طراحی و توسعه مجزا برای دستگاههای مختلفی که در بازار وجود دارند یا در آینده عرضه خواهند شد مرتفع میشود.
بهترین روش ریسپانسیو کردن سایت
اولین سوالی که برای مخاطب پیش می آید این است: از چه روشی برای ساخت سایت ریسپانسیو استفاده کنم؟
برای ساخت یک سایت واکنشگرا دو روش اصلی وجود دارد که در ادامه روش ساخت آن رو شرح می دهیم.
روش اول: استفاده از دستورات css3 و media query
در ورژن جدید css دستوری به نام media query مطرح شد. از طریق این دستور شما می میتوانید صفحات سایت خود را در سایز و اندازه های مختلف تغییر شکل بدهید
روش دوم: استفاده از فریم ورک حرفه ای برای سایت ساخت سایت ریسپانسیو
زمانی که بحث سایت واکنشگرا مطرح شد، یک سری از شرکت ها به فکر طراحی فریم ورک هایی برای انجام این کار افتادند.
در حال حاضر فریم ورک های زیادی برای ساخت سایت ریسپانسیو وجود دارند که در ادامه محبوب ترین آن ها را معرفی میکنیم.
فریم ورک بوت استرپ bootstrap برای ساخت سایت ریسپانسیو
بوت استرپ یک فریم ورک محبوب است که توسط Twitter توسعه داده شده است.
به جرات می توان گفت محبوب ترین فریم ورک در حال حاضر برای ساخت سایت ریسپانسیو می باشد.
فریم ورک فاندیشن در طراحی سایت ریسپانسیو
فاندیشن هم یکی دیگر از فریم ورک هایی است که طراحی قالب سایت توسط آن انجام می شود.
البته فاندیشن به اندازه بوت استرپ محبوب نیست و افراد خیلی کمتری از آن استفاده می کنند.
ولی می توان روی آن حساب کرد. علاوه بر بحث ریسپانسیو بودن، رابط کاربری زیبایی برای ساخت سایت دارد.
اندازه صفحه نمایش کاربر در هنگام طراحی ریسپانسیو اهمیت بسیار زیادی دارد.
زیرا بر اساس آن تصمیم گیری می شود که محتوای صفحه به چه شکلی نمایش داده شود. در زیر انداز های مهم را اشاره می کنیم.
اندازه صفحه نمایش در طراحی ریسپانسیو
• کمتر از ۷۶۸ پیکسل ( این سایز برای موبایل استفاده می شود)
• بیشتر از ۷۶۸ و کمتر از ۹۹۲ ( این سایز برای تبلت ها به کار می رود)
• بیشتر از ۹۹۲ و کمتر از ۱۲۰۰ ( این سایز برای مانیتور های کوچک استفاده می شود)
• بیشتر از ۱۲۰۰ ( کامپیوتر رومیزی و لپ تاپ شامل این سایز می شود)
مزایای استفاده از طراحی ریسپانسیو
در یک دنیای ایدئال، همه ما باید زمان و توان کافی برای ایجاد و طراحی سایتهای مجزایی که کاملاً برای استفاده در موبایل بهینهسازی شدهاند را داشته باشیم؛
اما معمولاً مناسبترین شرایط موجود نیز برای ما به اندازه سایتهای بزرگی مثل فیسبوک و توییتر (که نسخه موبایلی مخصوص خودشان را دارند) ایدئال نیست.
در نتیجه باید به دنبال روشی باشیم که بدون ایجاد دردسرهای اضافی بتواند بهترین تجربه کاربری را برای بازدیدکنندگانمان رقم بزند.
همانطور که میدانید این راه چیزی به جز استفاده از طراحی ریسپانسیو نیست.
اما استفاده از این روش چه مزایایی را در بر دارد؟
مزایای طراحی ریسپانسیو
بزرگترین مزیت طراحی ریسپانسیو، صرفهجویی در وقت و تلاشی است که به منظور طراحی برای دستگاههای مختلف مورد نیاز است.
استفاده از طراحی ریسپانسیو برای مسئولان سایت به این معنی است که فقط یک نسخه از سایت وجود دارد که باید بهروزرسانی شود.
بنابراین هر محتوایی که وجود دارد در یک مکان قرار میگیرد و همه چیز سادهتر خواهد شد.
برای طراحان و توسعه دهندگان سایت نیز در مقایسه با ایجاد چندین stylesheet مختلف کار سادهتر یا سازمانیافتهتری در پیش خواهد بود؛
البته نمیتوان زمان و تلاش لازم برای طراحی یک سایت ریسپانسیو مطمئن و بدون ایراد را دست کم گرفت.
در هر صورت، از این طریق همه کدهای CSS در یک جا قرار میگیرد و برای ایجاد هر تغییر کوچکی نیاز به ویرایش چندین و چند فایل مختلف نخواهید داشت.
معایب طراحی ریسپانسیو
هر چیز خوبی معایبی هم دارد و طبیعتاً طراحی ریسپانسیو نیز از این قاعده مستثنا نیست.
در واقع، اگر غیر از این بود وبسایتهای بزرگی مانند فیسبوک و توییتر نیز به جای استفاده از سایتهای مجزا برای کاربران موبایل در همان سایت اصلیشان از طراحی ریسپانسیو استفاده میکردند.
استفاده از طراحی ریسپانسیو هیچ مزیتی را در سرعت بارگذاری سایت برای کاربران موبایل ایجاد نمیکند.
توجه داشته باشید که حتی اگر برخی از مؤلفههای سایت برای کاربری که از گوشی هوشمند خود استفاده میکند ظاهر نشود به این معنی نخواهد بود که آن مؤلفهها بارگذاری نشدهاند؛
بلکه فقط از دید کاربر پنهان میشوند تا ایرادی در طرح وبسایت در موبایل به وجود نیاید.
شاید بتوان بزرگترین معضل طراحی ریسپانسیو را مدت زمان و سرعت بارگذاری تصاویری دانست که باید با اندازه صفحه نمایش دستگاه مورد استفاده کاربر تطبیق پیدا کنند.
دقت داشته باشید که فرآیند تغییر اندازه تصاویر برای نمایش در تبلت یا گوشیهای هوشمند میتواند تحت تأثیر قدرت محدود دستگاههای موبایل قرار بگیرد و دچار وقفه یا کندی شود.
برخی از مرورگرهای موبایل از مدیا کوئریها (media queries) پشتیبانی نمیکنند.
مدیا کوئریها در واقع دستورالعملهای CSS هستند و پشتیبانی مرورگر مورد استفاده کاربر برای نمایش صحیح طراحی ریسپانسیو ضروری است.
البته این مشکل با بهروزرسانیهای منظم سیستمهای عامل، اپها و دستگاههای موبایل و پشتیبانی روزافزون آنها از طراحی ریسپانسیو به سرعت در حال برطرف شدن است؛
اما بههرحال مسئلهای است که باید به آن توجه داشته باشید.
تفاوت طراحی ریسپانسیو و AMP
اول از همه بیایید ببینیم AMP چیست. پروژه AMP که توسط گوگل آغاز شد،
در تلاش بود تا روشی بهینه برای ارائه محتوا به دستگاههای تلفن همراه ایجاد کند.
این «صفحات سریع موبایل» از تعدادی تکنیکهای بهینهسازی برای ارائه سریع محتوا به کاربران استفاده میکنند.
AMP روشی کاملاً تخصصی در ایجاد صفحات سریع وب است.
حال که معنی AMPرا متوجه شدید، نوبت به تفاوت AMP با طراحی ریسپانسیو میرسد.
صفحات سریع موبایل و وبسایتهای واکنشگرا، هر دو روی دستگاه تلفن همراه به خوبی کار میکنند،
اما پروژه AMP و طراحی واکنشگرا، اهداف متفاوتی دارند.
طراحی واکنشگرا، روشی برای سازماندهی و طراحی وبسایتبه گونهای است که وبسایت مورد نظر در هر دستگاهی، از رایانه رومیزی گرفته تا تلفن همراه، به خوبی نمایش داده شود.
میتوان گفت که طراحی واکنشگرا روی انعطافپذیری، متمرکز است.
پروژه AMP، یک چارچوب وب است که برای ارائه سریع مطالب به کاربران تلفن همراه طراحی شده است.
AMP روی سرعت، متمرکز است. بدین ترتیب، نمیتوان این دو را یکی دانست!
آیا طراحی سایت ریسپانسیو در سئو تأثیر دارد؟
بله! لازم است بدانید که گوگل وب سایت هایی را که کاربر پسند (user friendly) نیستند، جریمه میکند.
طبعاً چنین سایتهایی نمیتوانند رتبه بالایی کسب کنند، زیرا کاربر پسند بودن و کیفیت بالای تجربه کاربری، یکی از معیارهای مهم گوگل برای امتیاز دهی به سئو سایت است.
بنابراین در صورتی که کسب رتبه بالا و نمایش بهتر در نتایج جستجو برای شما مهم است، باید نسبت به طراحی ریسپانسیو وب سایت خود اقدام کنید.
تفاوت وب سایت ریسپانسیو و وب اپلیکیشن موبایلی چیست؟
در طراحی ریسپانسیو، وب سایت شما از صفحه نمایشهایی با اندازهها و رزولوشنهای مختلف پشتیبانی میکند، بنابراین سایت شما بدون هیچ مشکلی در موبایل و تبلت نیز نمایش داده میشود.
اما در طراحی سایت ویژه نسخه موبایل، طراح سایت یک پوسته و طراحی متفاوت برای نسخه موبایل وب سایت شما میسازد.
در در واقع هنگامی که برای وب سایت خود نسخه موبایل تهیه میکنید، دو وب سایت جداگانه ایجاد میشود که هریک نیز به محتوای متفاوت و یکتا (unique) نیاز دارند.
زیرا استفاده از محتوای یکسان در دو وب سایت، جریمه گوگل و امتیاز منفی را در پی خواهد داشت.
اما با طراحی ریسپانسیو، محتوای وب سایت شما بدون هیچ مشکلی در همه دستگاهها قابل اجراست و نیازی هم به ایجاد نسخه موبایل و تهیه محتوای جداگانه برای آن ندارید.
حرف آخر
با توجه به رشد روزافزون استفاده از موبایل برای مرور اینترنت، استفاده از طراحی ریسپانسیو دیگر یک گزینه نیست؛ بلکه به یک ضرورت بلامنازع تبدیل شده است.
با همه اینها باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که طراحی ریسپانسیو حلّال همه مشکلات نیست و نمیتواند از شما در برابر تغییرات مستمر دنیای موبایل محافظت کند.
طراحی وب ریسپانسیو یک مفهوم است که اگر به درستی پیادهسازی و اجرا شود میتواند تجربه بهتری را برای کاربران رقم بزند،
اما نمیتواند همه مشکلاتی که کاربر با آن مواجه میشود را به شکل خودکار حل و فصل کند.
به همین دلیل، همیشه باید در جریان جدیدترین فناوریها، دستگاهها و رزولوشنها قرار داشته باشید تا بتوانید همگام با تغییرات قدم بردارید و تجربه بهتری را برای بازدیدکنندگان وبسایتتان فراهم کنید.
منبع: ماهدیس وب